Росія та Іран будують торговельний шлях, який забезпечить обхід санкцій, — ЗМІ
Росія та Іран будують 3000-кілометровий новий трансконтинентальний торговий маршрут до Індійського океану, який дозволить їм менше залежати від іноземних санкцій. Про це йдеться у публікації Bloomberg.
Обидві країни зараз витрачають мільярди доларів на прискорення доставки вантажів річками та залізницями, сполученими Каспійським морем. Дані відстеження суден, зібрані Bloomberg, свідчать, що десятки російських та іранських судів, у тому числі підсанкційних, вже курсують цим маршрутом.
Новий торговий коридор дозволить Росії та Ірану скоротити тисячі кілометрів від існуючих маршрутів. Звідти річкові, морські та залізничні мережі простягаються до іранських транспортних вузлів на Каспійському морі та, зрештою, до Індійського океану.
Марія Шагіна, експерт лондонського Міжнародного інституту стратегічних досліджень, оцінює, що Росія та Іран інвестують до 25 млрд доларів у внутрішній торговий коридор, щоб полегшити рух товарів, які країни заходу хочуть зупинити.
"Обидві країни грають у гру в кішки-мишки", - каже вона. "Вони вивчатимуть усі лазівки для транспортування заборонених товарів та зброї". Це непокоїть США та їхніх союзників, оскільки західні країни прагнуть заблокувати постачання іранських безпілотників та інших військових товарів, які допомагають РФ вести війну проти України.
"Це сфера, за якою ми уважно стежимо, як за цим маршрутом, так і загалом за ірано-російськими зв'язками", - сказав голова офісу координації санкційної політики США Джеймс О'Брайєн.
"Ми стурбовані будь-якими зусиллями, спрямованими на те, щоб допомогти Росії уникнути санкцій".
Окрім торгівлі зброєю між країнами, для нового транзитного маршруту існує низка економічних причин. Судна, що курсують річками Дон і Волга, традиційно торгують енергоносіями та сільськогосподарськими товарами. Іран є третім за величиною імпортером російського зерна, але частка може зрости ще більше. Країни оголосили про низку нових торгових угод, які охоплюють такі товари, як турбіни, полімери, медичні препарати та автомобільні запчастини. Росія також постачає ядерне паливо та компоненти для іранського реактора у Бушері. Росія хоче компенсувати розрив комерційних зв'язків із Європою, яка до повномасштабної війни була її найбільшим торговим партнером, а також знайти обхідні шляхи для санкцій США та ЄС. Як для Росії, так і для Ірану Індія є важливим вузлом у мережах, які вони намагаються збудувати.
Перша партія російського зерна в 12 млн. тонн, яка прямувала до Індії, вже пройшла транзитом через Іран. Торгові потоки можуть збільшитись, якщо Ірану вдасться з'єднати незавершений портовий комплекс Чабахар на узбережжі Індійського океану зі своєю мережею поїздів далекого прямування. Чабахар досі не є під санкціями США, але може стати об'єктом уваги з боку Вашингтона.
"Якщо будь-яка організація буде причетна до порушення наших санкцій за допомогою Росії, або будь-якої іншої сфери, в якій Іран знаходиться під санкціями, вони теж будуть піддані санкціям", - каже Роберт Меллі, представник Білого дому в Ірані.
У той же час для того, щоб така інфраструктура була побудована, використовувалася та підтримувалася, потрібна співпраця не тільки Росії та Ірану, але й усіх інших країн, які є частиною цього коридору, пояснює директор District Consultancy та торговий радник у Вашингтоні Бхарат Гопалсвамі.
"Будь-яка зміна геополітичних обставин чи відносин між цими країнами вплине на результати роботи торговельного коридору", - резюмує він.