Морська активність у Червоному морі зросла на 60% після зменшення атак хуситів

Командувач місією ЄС заявив, що судноплавство поступово відновлюється, але поки не досягло довоєнного рівня
Після зменшення атак хуситів і підписання угоди про припинення вогню між США та єменськими повстанцями судноплавство в Червоному морі зросло на 60% — до 36–37 суден на день. Про це заявив контр-адмірал Васіліос Гріпаріс, голова військово-морської місії ЄС «Аспідес», в інтерв’ю в Мадриді.

За його словами, у розпал кризи в серпні 2024 року трафік через вузьку Баб-ель-Мандебську протоку впав до 20–23 суден щоденно. Водночас нинішні показники досі не досягають довоєнного рівня: до початку атак у листопаді 2023 року через цей маршрут проходило в середньому від 72 до 75 суден на день. Хусити тоді розпочали напади, підтримуючи палестинців у війні Ізраїлю проти ХАМАС.
Контр-адмірал зазначив, що з кінця 2024 року хусити звузили перелік цілей і тепер заявляють, що атакують лише судна під ізраїльським прапором, пов’язані з ізраїльськими компаніями або ті, що заходили в порти Ізраїлю. «Якщо судно не підпадає під ці критерії, ймовірність атаки менше 1%», — сказав він. Однак повної гарантії безпеки немає.
Місія «Аспідес», яка була започаткована для гарантування безпеки судноплавства на стратегічному маршруті між Середземним морем і Азією через Суецький канал, у лютому отримала додаткові повноваження: відстеження незаконних поставок зброї та контроль за перевезенням підсанкційної російської нафти.
З початку роботи місії було забезпечено супровід 476 суден, перехоплено 18 безпілотників, знищено два керовані катери та збито чотири балістичні ракети. Водночас через нестачу ресурсів (у зоні діє лише 2–3 кораблі одночасно) деяким судам доводиться чекати супроводу до тижня. ЄС просять розширити місію до 10 кораблів для надійного захисту маршруту.
Зазначимо, що стабільність судноплавства в Червоному морі критично важлива для глобальних ланцюгів постачання, оскільки через цей регіон проходить до 12% світової торгівлі.
